Tips voor het verminderen van werkdruk

23 juni 2015 - 09:06 - 0 reacties

Tips voor het verminderen van werkdruk

Veel werknemers weten niet goed hoe ze werkdruk kunnen aanpakken en denken vaak dat de enigste oplossing is om meer mensen aan te nemen. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Het Werkdrukkompas van inPreventie laat op een begrijpelijke manier zien wat werkdruk is en hoe je het kunt aanpakken. inPreventie is een platform en netwerk voor en door preventiewerkers en specialisten waarin brancheorganisaties, opleiders, uitgevers en belangenorganisaties oplossingen en middelen delen. inPreventie is een initiatief van TNO.

 

De bedoeling is dat medewerkers het werkdrukkompas invullen om zo een goede indruk te krijgen van de belangrijkste aandachtspunten als het gaat om werkdruk binnen je bedrijf. Vervolgens volgt er dan een presentatie met de uitleg, resultaten en oplossingen om de werkdruk te verminderen.

 

De verantwoordelijkheid voor veilig en gezond werken binnen een organisatie en bedrijf ligt gezamenlijk bij de werkgever en werknemer. De aandacht voor preventie in het bedrijf ligt bij de preventiemedewerker. Elk bedrijf moet minimaal één preventiemedewerker in dienst hebben die de maatregelen kan uitvoeren. Dit kan een vaste medewerker zijn die naast zijn/haar functie de functie preventiemedewerker kan vervullen. Bij kleine bedrijven mag ook de directeur als preventiemedewerker optreden.

 

De drie wettelijke taken van een preventiemedewerker zijn:

  • het (mede) opstellen en uitvoeren van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E);
  • het adviseren en nauw samenwerken met de ondernemingsraad / personeelsvertegenwoordiging over de te nemen maatregelen voor een goed arbeidsomstandighedenbeleid;
  • het (mede) uitvoeren van deze maatregelen.

 

Elk bedrijf moet ten minste één werknemer aanwijzen als preventiemedewerker.

  • Als het bedrijf maximaal 25 werknemers in dienst heeft, dan mag de directeur zelf de preventiemedewerker zijn.
  • Het bedrijf mag niet iemand van buiten aanstellen als preventiemedewerker. Behalve als er geen mogelijkheden zijn om de bijstand binnen het bedrijf of de inrichting te organiseren.
  • Het is van belang dat de preventiemedewerker die wordt aangesteld, over voldoende deskundigheid en ervaring beschikt om de preventietaken goed uit te kunnen voeren.
  • In de RI&E moet worden aangegeven hoe werknemers in contact kunnen treden met de preventiemedewerker, dus hoe de toegankelijkheid geregeld is.
  • Het bedrijf moet ervoor zorgen dat de preventiemedewerker voldoende tijd krijgt voor de uitvoering van zijn taken.

 

Bron: inPreventie

 

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op Tips voor het verminderen van werkdruk

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten