Gisteren deed de rechtbank uitspraak in een zaak tussen Mars en Nestlé inzake de gezondheidclaims die beide bedrijven met o.a. hun merken Bonzo en Pedigree gebruiken in reclames. Hierover bericht het Financieel Dagblad
Nestlé eiste dat Mars staakt met de claim dat Pedigree Souplesse hondengewrichten soepel houdt, en stopt met reclames waarin een hond te zien is die op zijn oude dag nog als een jonge puppy rondrent. Ook zou Mars moeten stoppen met de melding ‘80% minder tandsteen’ op dozen van Pedigree Dentastix. Mars eiste op haar beurt hetzelfde van Nestlé, die ook claimt dat zijn brokjes soepelere gewrichten opleveren en anti-tandsteenwerking hebben.
De rechter oordeelde vandaag dat in Nederland gewrichtenclaims aan beide kanten geoorloofd zijn. Weliswaar overdrijven beiden producten de gezondheidsvoordelen volgens de rechter, maar de ‘gemiddelde consument zal niet denken dat een oude, kreupele hond die amper kan staan in zes weken weer zo fit als een puppy wordt.’
Anti-tandsteenclaims mogen in principe van de rechter ook, maar voor de consument moet wél duidelijk zijn dat tandsnoepjes alleen maar de vorming van tandsteen tegen gaan. Daarom moet Mars binnen zes weken alle verpakkingen waarop ‘80% minder tandsteen’ staat uit de Nederlandse markt halen.
Bron: FD.nl
Deze merken moet je als dierenspeciaalzaahouder misbruiken om andere merken te promoten.
Wat een rommel merken zijn dit vooral het bedrijf Nestle, die het merk proplan in een verkooppunt in een oud gargage pand laat verkopen.
In tegenstelling tot hetgeen in de media is vermeld, heeft de rechter uitdrukkelijk in de overwegingen besloten dat er geen recall van PEDIGREE Dentastix hoeft plaats te vinden.