Open brief van Detailhandel Nederland aan parlement inzake BTW verhoging

23 mei 2012 - 10:05 - 1 reactie

Open brief van Detailhandel Nederland aan parlement inzake BTW verhoging

In een open brief aan het parlement heeft Detailhandel Nederland deze week haar ongenoegen geuit over de verhoging van het BTW tarief van 19 naar 21 procent in oktober van dit jaar. Zij maakt zich namens de 110.000 winkeliers van Nederland zeer grote zorgen over dit voornemen en geeft in de brief aan dat de invoering ervan (zeker op zo’n korte termijn) de retailsector ernstig zal schaden, met verlies van werkgelegenheid tot gevolg.

Detailhandel Nederland wijst vooral op de artikelen die reeds zijn ingekocht of op voorraad liggen en waar dus een prijsverhoging voor moet komen om de BTW verhoging door te rekenen. Als voorbeeld gebruikt zij een product voor ene bedrag van €39,95 dat in de nieuwe situatie €40,62 wordt. “Dergelijke prijsstellingen werken averechts voor consumentenbestedingen. Een BTW-verhoging op deze korte termijn komt dan voor rekening van de winkelier. Ook zal het voor veel winkeliers ondoenlijk zijn om de boekhouding aan te passen.” zo wordt in de brief gesteld.

De organisatie geeft aan dat de argumenten voor (snelle) invoering zijn gebaseerd op voorbeelden uit een ver verleden en niet van deze tijd zijn. We beleven de grootste crisis sinds de Grote Depressie en Nederland dreigt in een kopersstaking te geraken. Detailhandel Nederland vraagt dan ook met klem om de invoering in ieder geval uit te stellen tot 1 januari 2013, maar liever ziet zij hem helemaal verdwijnen.

Bron: Detailhandel Nederland