Dierenspeciaalzaken kunnen zich het beste vlak naast een supermarkt vestigen om meer klanten te krijgen. Uit onderzoek van ruimtelijk-economisch adviesbureau DTNP uit Nijmegen blijkt dat van de klanten die naar een supermarkt zijn geweest, zeventig procent ook de nabijgelegen speciaalzaak (slager, bakker of b.v. dierenwinkel) bezoekt.
Het Nijmeegse adviesbureau heeft in dertig wijkcentra bijna vijfduizend supermarktklanten geënquêteerd. Een groot deel van de supermarktbezoekers blijkt ook een of meer andere winkels in te gaan. De afstand tussen de twee locaties is daarbij zeer bepalend; als de winkels naast de supermarkt liggen is het zogenaamde combinatiebezoek zeventig procent. Is de onderlinge afstand groter dan honderd meter, dan neemt dit percentage snel af.
Een andere conclusie uit het onderzoek is dat het gemiddelde combinatiebezoek door klanten van servicesupermarkten met 75 procent hoger ligt dan klanten van discountsupermarkten, waarvan slechts 40 procent ook andere winkels bezoekt.
Comments
Nog geen reacties op Hoe dichter bij de supermarkt hoe beter