Faunaland wil officiële samenwerking met Mol Diervoeding opzeggen

10 februari 2012 - 17:02 - 29 reacties

Faunaland wil officiële samenwerking met Mol Diervoeding opzeggen

Franchise organisatie Faunaland zou de officiële samenwerking met Mol Diervoeding willen opzeggen. De reden zou een dispuut over de afdracht van fee zijn. Uiteraard kunnen de winkeliers nog wel bij Mol diervoeding bestellen, maar zou Mol Diervoeding  geen officiële (contract) leverancier meer (willen) zijn.

Dit heeft Faunaland haar winkels via een brief laten weten. 

UPDATE: Per abuis is de reactiemogelijkheid uitgezet bij plaatsing van dit artikel. Inmiddels staat deze weer aan. Wel worden echter alle reacties gescreend. Deze maatregel heeft de redactie enkele weken geleden moeten nemen na het veelvuldig plaatsen van onbehoorlijke reacties op diverse artikelen. We zijn momenteel bezig met het ontwikkelen van een registratieprocedure, zodat reacties weer direct geplaatst kunnen worden, echter niet meer anoniem. We hopen dat dit de kwaliteit van reacties en daarmee de discussie ten goede komt.

Deel dit bericht:


Comments

29 reacties op Faunaland wil officiële samenwerking met Mol Diervoeding opzeggen

  1. moeten ze nu bij van Ree gaan bestellen??

  2. Waarschijnlijk een strategische zet van Dobey om Faunalandwinkeliers meer in het eigen kanaal te laten inkopen. Want van Ree is Dobey. Lijkt mij een logische zet om meer vat op de Faunaland formule te krijgen. Kunnen ze straks alleen nog de Eukanuba bij Mol vandaan laten komen.

  3. Dierensuper Sluiskil says:

    Euka kan ook via Vanree Willem , en wat Doboy betreft die doen het goed , ervaar ik zelf.
    Je kan er nog altijd bij Willem , lijkt mij wel gezellig , als dierensuper dan.
    Ik las net stukje over tental sticks toren , goede uitvinding , er zal meer en meer gezocht moeten worden naar goede alternatieven die soms zelfs minstens even goed zijn , echter door minder marketing lijkt dat niet zo , maar is wel zo.
    Het was even rustig begin dit jaar hier , mede te maken met de balans enz , zal niet iedereen vrolijk van worden , dus wij zullen driftig goede alternatieven moeten zoeken en vinden die de marge op peil houdt en mogelijk zelfs groei zal geven , ontwikkel je concept en laat het concept van de vorge eeuw los , producten die goedkoper bij het groen cemtrum verkocht worden als wij ze kunnen inkopen , weg ermee , je krijgt er alleen maar maagzuur van als je dat alllemaal ziet.
    Ben benieuwd of ik nu weer moetgaan leren ondernemen , middels deze opmerkingen , och ja mijn rug is glad.
    En ik weet dat vertegenwoordigers hier ook reageren , mag niet meer anoniem mensen , dus zet je naam erbij he.
    Mij weten ze in ieder geval te vinden , zo krijg ik soms mail en of telefoontjes van collegas , gellukkig leuke reacties , ik groet u weer.

  4. Nee het Dobey station zijn we al eens gepaseerd dus die ezel stoot zich geen tweede keer. De tentalsticks zijn niet uniek want ook Antos en en Vitakraft hebben een alternatief waar marge opzit. Dat betekend niet dat je geen Dentasticks meer moet hebben staan want daarmee trek je klanten die je weer op het alternatief kan wijzen. De supermarkten hier in de buurt hebben geen grote pakken Dentasticks en wij wel. Maar om even bij het onderwerp te blijven. Ik weet niet of alle Faunaland winkeliers wel zitten te wachten op het feit dat Dobey de teugels gaat aanhalen ?. Ik zie helemaal geen reactie’s vanuit Faunaland.

  5. de dierenvriend hedel says:

    Nou Willem natuurlijk heeft Antos en Vitakraft ook een alternatief alleen de verpakking lijkt niet op de
    dentasticks die van Riel wel en je kunt het naast elkaar zetten waardoor de klant makkelijk zijn keus kan maken,
    beter is het als de winkelier voor het merk Braaaf kiest die ligt niet bij de Voordeel shop,Boernenbond,
    Welkoop. Ook voor hondenvoer hebben wij het merk Jarco op genomen ook die ligt niet in de tuin-
    centrum, Voordeel shop, Boerenbond, en je hebt gebieds bescherming ik bedoel hiermee dat de winkelier rond moet kijken naar merken die niet overal liggen. Ik ben nergens bij aangesloten dus ik
    maak zelf de keus.
    Groetjes A Hendrikx.

  6. Dierensuper Sluiskil says:

    Ik vind het wel jammer Willem , dat je niet bij de club komt , ikzelf heb geen enkel probleem met onze aansluiting bij Dobey , ik ben toch kritisch genoeg , maar het gaat prima.
    Wij zijn aangesloten als een Andy’s dierensuper.
    Wij hebben de soft franchise formule en wij kunnen doen en laten wat wij willen , alle vrijheid , ondersteuning niet over te klagen. Dus willen wij iets anders en of iets nieuws proberen en of ander merk , dan kunnen wij dit gewoon doen , daarachter wordt er gevraagd hoe het loopt enz door Jack ( Dobey ).
    Het is zelfs zo , als ik een nieuw product zoek , dat Jack hier achteraan gaat voor ons.
    Er komen steeds meer vervangde “merken” hier ( DSZ ) tevoorschijn , voor sommige heb ik wel interesse , dus alles lezen hier.
    En die blaartrekkende varhalen van onze gewaardeerde bezoekers/vertegenwoordigers hier in onze winkel over dat men bij de “groten” klanten wil trekken met bepaalde prijzen en dat ze dezelfde inkoop betalen als wij , tjsa “groten” , die tijd is voorbij , daar wordt niet meer ingetrapt.
    De dierenspeciaalzaak heeft jarenlang het voordeel voor de groten moeten bekostigen , dat zal rap anders worden , want er wordt gezocht en gevonden naar vervangende artikelen.
    Ben benieuwd wanneer Criticus weer eens op bezoek komt als medewerker van een winkel en dan zomaar langskomt bij mij , fanatiek is die hoor. Koffie krijgt ie wel , straf bakkie dan.
    Ik groet u weer.

  7. Knap dat men hier al op de hoogte is van de contractbeeindiging,terwijl ik als faunaland winkelier nog van niks heb gehoord.Vind het uiterst ongepast.Ben zeer tevreden met mol, en zal ook niet heel snel kiezen voor van ree.Ja private label el maar de rest.

  8. vrijdag stond het al op deze site!!

  9. snap ik, maar hebben officieel nog niks vernomen, dus vraag me af in hoeverre dit juist is

  10. dat was in mijn faunaland tijd ook al de concurrent weet het eerder als de leden

  11. Criticus says:

    @Andy Criticus leest nog steeds maar haakt af bij de soms onzinnige reacties. Mijn voornemen voor 2012.
    Dank voor het koffie aanbod maar de Laatste keer kreeg ik helaas niets aan geboden! 4 maanden geleden?
    Doet mij goed dat je zo tevreden bent. Ga door, niet luisteren naar anderen, waarschijnlijk is de omzet voldoende om dit pad te blijven volgen? Bij veranderingen in omzet adviseer ik oogkleppen iets breder te plaatsen -;) Geen reactie op Faunaland en Mol nog…..

  12. Er zou toch niks veranderen voor de faunalandleden ! Niks is minder waar het is begonnen met het langzaam sturen hun richting op voor diegene die er beter van worden.

  13. Eindelijk een reactie van een Faunalandlid. Wel een slechte zaak dat andere het eerder mogen weten dan de belanghebbende. Ik zou toch wel eens willen weten of de Faunaland leden zo blij waren met de overname en of zij dit ook aan zagen komen. Is het bij de overname ook zo gegaan?. Is hier over gepraat of is dit in stemming gebracht of gewoon medegedeeld ?.

  14. Gelukkig is dit wel op een juiste manier mede gedeeld, en zijn er ook bijeenkomsten voor geweest.
    Gezien de situatie van faunaland was een fusie onvermijdelijk.
    Ben alleen echt benieuwd hoe nu verder.Officieel nog steeds niks van faunaland gehoord.
    Mij maakt het ook niet uit of er nu faunaland dobey of wat dan ook op de gevel staat, maar mijns insziens moet een organisatie er voor de leden zijn, en dit mis ik en meerdere onder ons nu bij de faunaland organisatie.
    Hopelijk verbeterd dit nu, we een samenwerkingsverband zijn aangegaan met tph(dobey).
    Anders trek ook ik mijn conclusies.

  15. Dierensuper Sluiskil says:

    Och Criticus je leest het allemaal hier , prima hoor.
    Niet naar anderen luisteren , nee ik luister goed hoor , enkel niet naar verkooppraatjes van vertegenwoordigers , die zelfs nu nog denken , dat hun de kennis en macht hebben.
    Tjsa wat is onzinnig he , de waarheid komt hard aan voor wie dan ook , de dierenspeciaalzaak zoekt naar alternatieven en vindt die ook , en probeert de marge op peil te houden , deze omslag hebben wij al lang gemaakt , dat weet je wel , mede daardoor krgen wij in 2011 flinke groei , dus welke oogkleppen jij bedoelt snap ik niet goed , maar geeft niet hoor , jij denkt nog steeds dat wij niet zonder jouw product kunnen , och ja iedereen laten denken he wat hij wil.
    Waar was je nu ook alweer vertegenwoordiger van Criticus ? Volgens mij was het een naam van een planeet , als ik mij goed herriner.
    Oja als je bang was dat de oogkleppen niet goed werken hier , dan even dit groei vorig jaar was 35% , dus die kleppen zitten prima , als je nu komt krijg je koffie hoor , omdat ik zo teverden ben over onze cijfers kan er ook een koekie bij.
    Ik groet u weer , het gaat u goed.

  16. weer een nieuwtje krijg net te horen dat de oud directeur van faunaland bij Pets & Co gaat werken.

  17. Beste Karel ik denk dat je nog wel eens met weemoed terug zal denken aan de Faunaland tijd. Niet alle verandering is vooruitgang. Ik heb zelf bij Dobey en in meerdere mate bij Pets Family meegemaakt dat zaken al beslist waren voordat er over vergadert werd en min of meer door je strot geduwd werden. Onder het moto wij vinden, en wij hebben dit zo uitgedacht , en we gaan het zo doen. Ik weet niet of je van je contract af kan komen (en of je dit ook wil) nadat alles veranderd is. Je hebt een contract met Faunaland en niet met Dobey. Andy’s Dierensuper is een ander verhaal die zijn veel vrijer en zolang zij de fee afdragen mogen zo doen en laten wat ze willen maar Dobey is wel hardfranchise.

  18. Hoi Willem,

    Inderdaad soms mis ik de goede oude tijd wel Hahahaha.
    Maar zoals ik al zeieen fusie was onvermijdelijk.
    Voormij is het als ondernemer wel belangrijk dat ik de beslissingen neem, en niet een groepje mensen op het hoofd kantoor.
    Ik mis tegenwoordig het clubgevoel.Denk je niet dat na verloop van tijd dit bij andy’sdiersuper dit ook zal verdwijnen?

    Groet karel

  19. Dierensuper Sluiskil says:

    Willem , inderdaad dragen wij fee af , maar de voordelen zijn zeer groot , dus geen probleem om een dierensuper te zijn.
    Als er iets verandert voor ons , wordt dat door de club andy’s beslist , dus clubgevoel genoeg hoor.
    Zover ik in de 9 jaar samenwerking met Dobey hebt beleefd , is het voor ons enkel maar verbeterd , ik zou zeggen kom bij de club.
    Groet u weer.

  20. Brigitte Elsman Faunaland XL Sascha says:

    Je zegt het als ondernemer belangrijk te vinden dat jij de beslissingen neemt karel maar het maakt je niet uit wat er op de gevel staat. Bedenk dat dit een wezenlijk verschil uit maakt! Faunaland was ooit voor de ondernemer, door de ondernemer. Dat laatste kun je wel vergeten nu we bij TPH zitten en het eerste is de laatste tijd ook ver te zoeken.

    Ik heb in een persoonlijke mail aan Mol laten weten dat ik hen zeker niet laat vallen. Mol is altijd een goede zakenpartner geweest. Correcte leveringen, nooit moeilijk en weinig manco’s en retouren. Dat hebben we wel anders meegemaakt!
    Ik vind het beneden peil hoe men probeert Mol aan de kant te zetten. Dat heeft het bedrijf zeker niet verdiend. Stel je voor dat jouw klant jou zomaar links laat liggen? Een gedwongen aandelen verkoop was destijds onvermijdelijk door de financiële malaise waarin Faunaland is terechtgekomen. Onze nieuwe eigenaar TPH zal uiteraard not amused zijn als de leden bij de concurrent kopen, al is hen verzekerd dat het zeker niet verplicht is om bij van Ree te kopen en men gewoon bij Mol mag blijven als men dat wenst. De voorkeursleverancier in het softwaresysteem van Valk wordt echter van Ree waardoor je als gekoppeld lid elke keer als er contact is geweest met de Faunaland server, je de leverancier moet wijzigen. Veel werk waar je niet op zit te wachten. Hoezo vrijheid?
    Ik ben blij dat ik de club ga verlaten, al ben ik er tien jaar met veel plezier lid van geweest en heb ik me ook altijd behoorlijk ingezet voor de club. Dit Faunaland is niet meer het Faunaland van toen en we mogen terecht stellen dat we die goede oude tijd wel missen.

  21. mooie woorden Brigitte ben het helemaal mee eens

  22. Hoi Brigitte,

    Je zegt in je verhaal dat de voorkeursleverancier in het softwaresysteem van Valk, van Ree wordt waardoor je als gekoppeld lid elke keer als er contact is geweest met de Faunaland server, je de leverancier moet wijzigen.

    Volgens mij heeft dit niks met vrijheid van keuzes te maken maar eerder een issue met de Valk software.

    Als Dobey lid worden alle nieuwe producten van reguliere leveranciers bij ons onder Anidis gezet en niet onder van Ree, wij hebben nog nooit en te nimmer zaken met Anidis gedaan.

    Dus ik denk eerder dat dit een software probleem is dan dat men je naar een bepaalde kant wil duwen.

    Groet,

    Rick.

  23. Brigitte Elsman Faunaland XL Sascha says:

    Dag Rick,

    Dat is dan wel bijzonder…
    Ik weet niet of Dobey ook een eigen server heeft maar bij Faunaland is het zo dat de gekoppelde leden via de Faunaland server de bestanden ingelezen krijgen. Valk heeft hier niets mee van doen behalve dan dat zij de bestanden aan de Faunaland server leveren. De automatiseringsafdeling van Faunaland kiest dus de leverancier. Ik heb hier veel problemen mee gehad en heb me, aangezien ik toch weg ga, al laten ontkoppelen wat dus de enige oplossing is.

  24. Beste Brigitte
    Het is wel duidelijk dat Dobey hier zijn ware gezicht laat zien en toch gaat dwingen wat overgens normaal schijnt te zijn bij organisatie’s. Ik heb zelf ook Valk software en heb wel wat problemen met artikelen die bij meerdere leveranciers te krijgen zijn maar dat is na 1 keer instellen wel verholpen.
    Ik zou toch eens contact opnemem met Valk want die behoren toch aan jouw wensen te voldoen en niet aan die van Dobey. Het moet volgens mij ook geen probleem zijn want ze krijgen ook alle gegevens van de leveranciers zelf. Als Dobey een eigen server gebruikt kan het zijn dat zij zelf alle prijswijzigingen door zenden en ook tegelijk even kijken naar je gegevens wat betreft omzet. Dit deed Pets Family maar die hadden een simpeler systeem en die schakelde ik dan mooi uit zodat er alleen geimporteerd werd en niet geexporteerd.

  25. Brigitte Elsman Faunaland XL Sascha says:

    Beste Willem,

    Het ligt echt niet aan Valk maar aan Faunaland. Er is een paar keer per week contact met de Faunaland server en die instellingen worden overgenomen en hebben voorrang boven je eigen of Valk’s
    instelling. Het klopt dat Faunaland ook mijn omzet kon zien. Nu ik ontkoppeld ben is dat niet meer mogelijk en stel ik de leverancier van mijn keuze in en dit blijft dan ook zo. Het wordt dus niet meer overschreven door de Faunaland server. Het nadeel van ontkoppeld zijn en toch lid zijn van een organisatie is dat je zelf alle acties in moet kloppen. Dat wordt bij gekoppelde leden (en dat zijn de meesten) door het servicekantoor gedaan. Dat scheelt weliswaar veel werk maar dat weegt toch niet op tegen de vrijheid in de keuze van leverancier en het meekijken in mijn omzetgegevens.

  26. Beste Brigitte
    Ga eens praten met Valk software die willen je vast wel als klant behouden. Het moet niet zo moeilijk zijn om je Computer om te zetten naar contact maken met de Valk server. Zeker als je gaat stoppen bij Dobeyland. Vaak zijn bedrijven wel heel voorzichtig omdat ze grote belangen hebben bij een goed contact met de organisatie’s. Met €10.000 tot €15.000 per vestiging is dit ook logisch.
    Succes met de ontkoppeling

  27. Brigitte Elsman Faunaland XL Sascha says:

    Beste Willem,

    Ik bén gewoon bij Valk gebleven en het “probleem” is nu opgelost omdat ik niet meer gekoppeld ben. Overigens die nieuwe naam van je “Dobeyland” zou best eens toekomst kunnen zijn…

  28. Beter een leverancier die met je meedenkt (zoals mol) dan een orginisatie die dat niet doet.
    Hoeveel gelukkige faunaland leden zijn er nog ?
    vooral zo doorgaan gaan sommige heel gelukkig worden

  29. Had natuurlijk ook DobeyFauna kunnen zijn maar Dobeyland bekt beter. Nu nog hun hoofdkantoor verhuizen van Tiel naar Kaatsheuvel want daar geloven ze nog in sprookjes.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten