PIN is niet meer, na 20 jaar

3 januari 2012 - 06:01 - 2 reacties

PIN is niet meer, na 20 jaar

Het merk PIN is op 1 januari officieel opgehouden te bestaan. In plaats daarvan gaat betalen voortaan via het nieuwe pinnen, met een pasje met chip.

Alle betaalautomaten zouden op 1 januari vervangen moeten zijn, maar dat is niet gehaald. Volgens betaalorganisatie Currence, eigenaar van het merk PIN, was in december ongeveer 95 procent over op het nieuwe pinnen. De rest moet in het eerste kwartaal overgaan, waarna PIN definitief ontmanteld wordt en er niet meer betaald kan worden met pasjes met alleen een magneetstrip.

PIN stamt uit eind jaren tachtig, begin jaren negentig en werd opgericht op aangeven van De Nederlandsche Bank, die graag zag dat de banken een uniform betaalsysteem hadden. Via BeaNet werd dat uiteindelijk PIN, wat staat voor Persoonlijk Identificatie Nummer (PIN). In 1990 werd het bekende blauwe logo breed geïntroduceerd. In 1990 telde Nederland nog 4500 betaalautomaten, een jaar later werd er 22,7 miljoen keer betaald met een pinpasje, in 1992 wist het woord ‘pinnen’ zich een plaats te veroveren in de Van Dale.

Het duurde nog even voordat betalen met een pasje echt omarmd werd, de overgang van Albert Heijn op pinnen heeft daarbij flink geholpen. Vorig jaar werd ruim 2,1 miljard keer gepind en waren er bijna 260.000 automaten aangesloten.

Het nieuwe pinnen zou veiliger moeten zijn. Doordat de magneetstrip niet meer wordt gebruikt, maar een chip, zouden skimmers geen kans meer moeten krijgen om de gegevens van de pasjes te kopiëren.

Bron: ANP

Deel dit bericht:


Comments

2 reacties op PIN is niet meer, na 20 jaar

  1. Helaas vinden die skimmers en toch weer wat op, voorlopig kan het even veilig zijn. Maar je moet zelf ook atent zijn, als je pint of een pinautomaat hebt staan.

  2. Jonkman Dierenspeciaalzaak says:

    Zijn er meer winkeliers die van CCV een factuur hebben ontvangen voor de kosten van een softwarelicentie over 2010/2012? Dit zijn toch wel praktijken van een monopolist (CCV) in de betaalmarkt die facturen stuurt over zaken die van te voren niet met partijen zijn afgesproken. Met andere woorden: Wat doen we eraan?
    Het gaat om winkeliers die geen servicecontract afsloten met CCV.

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten