De buurtwinkel is volgens Nederlanders de belangrijkste voorziening in de buurt. Maar liefst 44 procent van de Nederlanders zet de buurtwinkel op nr. 1, gevolgd door de huisarts (30%). De basisschool eindigt op een vierde plaats met 21 procent. Goed openbaar vervoer (28%) staat derde.
Dit blijkt uit een representatief onderzoek van Tangram Advies & Onderzoek uit Zeist. Het onderzoek ‘Het maatschappelijk belang van de buurtwinkel’ werd uitgevoerd in opdracht van Spar Holding B.V., dat vandaag in Waalwijk het nieuwe distributiecentrum en hoofdkantoor opent.
Uit het onderzoek blijkt dat de buurtsuper verreweg het meest geliefd is. Op de vraag ‘Welke winkel draagt voor u het meeste bij aan het woongenot in uw buurt’, antwoordde ruim 90% ‘de buurtsuper’. De drogist en de bakker scoorden respectievelijk 20 en 19 procent.
Spar Holding gaf de opdracht tot het onderzoek om zo meer inzicht te krijgen in de maatschappelijke functie van de buurtsuper. Tot nu toe werd weliswaar aangenomen dat buurtwinkels een bijdrage leveren aan de leefbaarheid en het woongenot van bewoners, terwijl het onderzoek hiernaar beperkt was.
Als de buurtsuper voldoet aan twee voorwaarden is de winkel een ideaal podium voor contact met de buurt. Op grond waarvan een werkelijke bijdrage kan worden geleverd aan de leefbaarheid. De basisvoorwaarde is dat de buurtsuper een uitgekiend assortiment voert (vers, kwaliteit, altijd beschikbaar, redelijke prijs), de tweede is dat de ondernemer weet wat er in de buurt leeft en daarop inspeelt. Hij moet betrokken zijn.
Alhoewel de dierenwinkel in het persbericht niet wordt genoemd, gelden de twee genoemde voorwaarden natuurlijk ook voor “buurt-dierenspeciaalzaak”. (assortiment & betrokkenheid)
Bron: Persbericht Spar
Comments
Nog geen reacties op Nederlander vindt buurtwinkel belangrijk