Gemeenten die een reclamebelasting willen invoeren blijken vaak een onbetrouwbare partner. Dit meldt Detailhandel Nederland in een persbericht op haar website.
Het komt regelmatig voor dat de gemeente een enquête houdt onder winkeliers over de wenselijkheid van de reclamebelasting. Detailhandel Nederland constateert dat wanneer de uitslag negatief is en de drempel om de reclamebelasting in te voeren niet wordt gehaald, de regels worden aangepast zodat de heffing alsnog kan worden ingevoerd. Detailhandel Nederland voert rechtszaken tegen deze ondemocratische en willekeurige reclamebelasting.
Bovendien wordt het bedrag dat de reclamebelasting moet opleveren van tevoren vastgesteld. Als met de huidige reclamebelastingregels te weinig geld wordt opgehaald in een gemeente, past de gemeente de regels zodanig aan dat het gewenste bedrag wel geïnd kan worden. Detailhandel Nederland voert een collectieve juridische bezwaarprocedure tegen de gemeentelijke heffing reclamebelasting. In een vijftigtal gemeenten is een reclamebelasting of is deze in voorbereiding. Momenteel lopen in zo’n 35 gemeenten procedures. Een aantal daarvan is voor de rechter geweest en tegen de reclamebelasting in Doetinchem loopt inmiddels een zaak bij de Hoge Raad.
Detailhandel Nederland constateert dat steeds meer gemeenten de reclamebelasting invoeren. Deze kan worden misbruikt om winkeliers te laten opdraaien voor de kosten van gemeentelijke taken, zoals het centrummanagement, schoonmaakkosten en afvalverwerking.
Detailhandel Nederland vindt het ongepast en onbegrijpelijk dat ondernemers in de stadscentra met extra belastingen worden opgezadeld. Een zelfstandige winkelier wordt soms al aangeslagen voor € 5000. Gemeenten gebruiken de reclamebelasting waarvoor die niet is bedoeld en maken misbruik van hun machtspositie.
Uiteraard is er niets op tegen als winkeliers gezamenlijke activiteiten organiseren en bekostigen, zoals de Sinterklaasoptocht of feestverlichting. Hiervoor is echter de reclamebelasting niet bedoeld. Er zijn goede democratische alternatieven die daarvoor kunnen worden gebruikt, zoals de Bedrijven Investeringszone (BIZ). Deze werkt met draagvlakvereisten en de heffing kan worden ingetrokken wanneer er geen behoefte meer is aan gemeenschappelijke activiteiten.
Bron: Detailhandel Nederland
En nog steeds is er geen goede branchorganisatie nodig?
Een paar jaar geleden kwamen bij ons ook een paar van die Melkert sukkeltjes onze reclameborden fotograferen. Later volgde er een rekening met legeskosten om zo de reclame uitingen op je eigen grond te legaliseren. Maar het is gewoon heel simpel, als de uitingen op je eigen terein staan en zeker al voor langere tijd. Geen actie ondernemen en niet reageren of betalen. Waarom zou je ineens gaan betalen voor iets dat er al lang is. Waarom een vergunning voor een bestaande situatie ?. Dit is al jaren gedoogd. En mochten ze dan moeilijk gaan doen verwijs je ze door naar een juridisch adviseur van je rechtsbijstand. Ik heb nooit meer iets gehoord.