De wereld van diervoeders

8 augustus 2012 - 07:08 - 0 reacties

De wereld van diervoeders

De NOS heeft haar zomercolumns en RTL Nieuws de zomerserie. DSZ Actueel kijkt in de wat rustige tijd van de zomer even over de grenzen in de markt van de dierbenodigdheden, in het bijzonder de diervoeders ofwel petfood. Op Petfood Industry staat namelijk een artikel met daarin een update per regio in de wereld. Er wordt gekeken naar de snelst groeiende en de opkomende markten in de wereld en vooruit gekeken naar de toekomst.

Wereldwijd
De wereldwijde petfood markt is ongeveer 65,8 miljard dollar waard en realiseerde over 2010 een groei van 3,9% groei, aldus een recent rapport van de Italiaanse Pet Food and Pet Care Association (ASSALCO). Met name de globale kijk op het huisdier en verstedelijking heeft er voor gezorgd dat het aantal dieren is gestegen en zorgt dus automatisch voor een groeiende vraag naar voer. Ondanks de economische tegenwind lijkt aan deze groei geen einde te komen. De verwachting is dat de markt in 2017 een waarde van 95,7 miljard dollar vertegenwoordigd.

Latijns-Amerika
Euromonitor International laat zien dat de huisdier markt in Latijns-Amerika goed blijft presteren, de het retailkanaal groeit daar sneller dan in welke regio ook. Brazilië zal in 2016 Japan als een-na-grootste markt ter wereld zijn gepasseerd, achter de VS. De vooruitzichten voor retail blijven sterk. De verstedelijking zal verder toenemen en de besteedbare inkomens zullen blijven stijgen.

Argentinië was in Latijns-Amerika de snelst groeiende pet markt (2006-2011), gedreven door sterke consumentenbestedingen, hoge graanprijzen en een groeiende vraag naar goederen uit Brazilië, maar werd gehinderd door de inflatie in de regio. Hondenvoer is goed voor 73% van de Argentijnse huisdiervoeder. De groei voor dit land zit hem met name nog in de huisdierbezitters die nog geen ‘commerciële voeders’ kopen, zo’n 69%. Dit land is de snelste stijger in hondensnacks (rond de 20% ieder jaar). Een ander land in de regio, Chili, ziet juist een sterke groei in met name de markt voor kattensnacks. Afgelopen jaar resulteerde dat in een 22% (het tweede jaar op rij).

Europa
In onze eigen regio gaat de groei een stuk minder snel. Kijkend naar landen als Italië, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Nederland is de verkoop gestegen, zij het in beperkte mate: 1,6% in 2011.

Italië doet het van deze landen het beste met de meeste groei (zowel in volume als in omzet), of beter gezegd überhaupt een groei in de economische crisis waarin heel Europa verkeerd. In West-Europa zijn de verwachtingen voor groei gematigd. De markt voor kattensnacks zal naar verwachting met 5% een constante groei behouden in 2012. Duitsland leidt nog altijd de wereldwijde uitgave voor een huisdier wat betreft kattensnacks, met 44 dollar per kat-bezittend-huishouden aan snacks.

Azië
Uit cijfers van Euromonitor International blijkt dat in deze regio de markt voor petfood groeit  in landen als India, Indonesië en Thailand. Andere landen als Japan zien een markt die volwassen begint te worden. Het volume binnen deze regio is echter in 2010/2011  afgenomen wat betreft katten- en hondenvoer (een daling van respectievelijk 4,75% en 2,45%). In tegenstelling tot de verkoop van voeders voor gezelschapsdieren, die steeg (3,27% voor kattenvoer en 4,16%  voor hondenvoer).

Landen als Thailand, Taiwan en Maleisië zijn volgens Euromonitor International hebben een goed vooruitzicht wat betreft premium producten, vanwege de toegenomen interesse van de consument en relatief stabiele mid-range inkomens.

Bron en het volledige artikel met grafieken en cijfers: PetfoodIndustry.com

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op De wereld van diervoeders

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten