Hoe dierenzaken het online kanaal overleven

23 mei 2017 - 13:05 - 1 reactie

Hoe dierenzaken het online kanaal overleven

Dierenspeciaalzaken zien internet als grootste bedreiging voor het voortbestaan van hun winkel. Hoe trachten de ondernemers in de dibevo-branche hun winkel overeind te houden? Het Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2017 toont het antwoord van de detaillisten: SERVICE in grote letters.

Omdat reeds bij de voorgaande edities van het onderzoek onder dierenspeciaalzaken naar voren kwam dat internet een grote bedreiging vormt, is er in het nieuwste onderzoek een aparte open vraag opgenomen over hoe men er voor zorgt dat de consument de benodigde producten in de winkel koopt in plaats van bij andere online aanbieders. Bovenstaande woordenwolk vat de gegeven antwoorden op deze open vraag samen.

Het belangrijkste toverwoord voor de detaillist om ervoor te zorgen dat de consument de benodigde producten in de winkel koopt in plaats van bij andere online aanbieders is service. De winkeliers trachten zich te onderscheiden ten opzichte van online aanbieders middels een optimale service, deskundigheid en vakkennis en beleving in de winkel te creëren. Daarnaast tracht men zoveel mogelijk exclusieve artikelen in het assortiment op te nemen die online niet verkrijgbaar zijn en past men in veel gevallen prijzen aan om met online aanbieders te kunnen concurreren.

Op het gebied van service en beleving passeren diverse praktische activiteiten de revue. Veel aspecten zijn gericht op de gun-factor. Zo zorgt men voor voldoende parkeerruimte en brengt men desgewenst de gekochte producten naar de auto. Sommige detaillisten bieden ook een bezorgservice aan. De nadruk ligt op persoonlijke aandacht. Zo zorgen veel winkeliers voor verse koffie met een koekje, een stamtafel of zithoek, kan men producten uitproberen en worden er regelmatig activiteiten georganiseerd, zoals demo’s, fotograaf, informatiethema’s over dieren en verzorging en activiteiten die gekoppeld zijn aan landelijke feestdagen, zoals Kerst, Pasen, dierendag en Sinterklaas.

In de communicatie maakt men ook meer gebruik van nieuwsbrieven, informatieflyers en sociale media zoals Facebook. Veel activiteiten zijn dan gekoppeld aan speciale acties, zowel prijsacties als evenementen. Tevens geven veel winkeliers aan te werken met een spaarsysteem of klantenkaart voor de vaste klanten.

Online kansen
Toch zien veel dierenspeciaalzaken ook verkoopkansen via het online kanaal. Van de ondervraagde dierenspeciaalzaken is zelfs vier procent volledig overgestapt op het online verkoopkanaal en is gestopt met de fysieke winkel. De online kengetallen van dierenspeciaalzaken zijn als volgt:
  • 89 Procent van de dierenspeciaalzaken heeft een website,
  • 52 Procent van de dierenspeciaalzaken verkoopt producten online via een eigen website of via de website van de franchisegever of het hoofdkantoor,
  • Het omzetaandeel van online verkopen door dierenspeciaalzaken bedraagt 10,1%.

Het omzetaandeel van 10,1 procent heeft betrekking op online verkopen van dierenspeciaalzaken; hierin is geen directe verkoop van bijvoorbeeld fabrikant of groothandelaar of tweedehands handel van particulieren meegenomen.

16 Procent van de dierenspeciaalzaken die online producten verkopen behaalt meer omzet via online verkopen dan via de fysieke winkel. 32 Procent van de dierenspeciaalzaken met webshop behaalt minder dan twee procent van de omzet via online verkopen.

Van de zelfstandige dierenspeciaalzaken heeft 84 procent een website en 44 procent een webshop. Onder de formules en ketens heeft vrijwel iedereen een website. Hieronder valt ook de vermelding van de dierenspeciaalzaak op de centrale website van de formule of keten. 68 Procent van de formule- en ketenbedrijven heeft een webshop (zelf of via de centrale website van de formule).

Bron: Marketingrapport Dierenspeciaalzaken 2017


Deel dit bericht via: |



Comments

Eén reactie op Hoe dierenzaken het online kanaal overleven

  1. hans senft says:

    Online winkels hebben het zwaar , heeeeeeeeeeeel zwaar ! hoge kosten voor webmasters en snelle webshops, snelle levering dus hoge voorraden en achteraf betalen. Daarbij opgeteld het hoge aantal retouren en de achterlijk lage marges maakt dat 90 % zwaar in de rode cijfers zit ! Fysieke winkels hebben nog steeds de toekomst, zeker als het ons lukt om de winkel te vullen met artikelen die online niet of nauwelijks te koop zijn. Tel daarbij op de gezelligheid ,vakkennis en het feit dat je je aankoop direct in je bezit hebt ( echt nog steeds veel sneller dan de snelste online levering,waar je ook nog thuis op moet zitten wachten ) en ik wens de online boys een fijne wedstrijd 🙂

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.