Europese interne markt moet worden versterkt

19 oktober 2012 - 16:10 - 0 reacties

Europese interne markt moet worden versterkt

Nederlandse winkeliers ervaren dagelijks dat de Europese interne markt nog onvoldoende werkt. Dit geldt op het vlak van e-commerce, ten aanzien van grensoverschrijdend inkopen van merkartikelen door winkeliers, op het terrein van etikettering en bij detacheren van winkelmedewerkers. Detailhandel Nederland doet daarom ter gelegenheid van het twintig jarig bestaan van de Europese interne markt een aantal concrete suggesties aan Europees Commissaris voor de interne markt, Michel Barnier. Hij neemt de brochure met suggesties vandaag persoonlijk in Den Haag in ontvangst.

Een beter functionerende interne markt is vitaal. Onze verbeterplannen kunnen een broodnodige impuls geven aan de kwakkelende economische groei in de Europese Unie. Consumenten en winkeliers zouden daarvan veel profijt hebben”, zegt Patricia Hoogstraaten, voorzitter van de stuurgroep Europa van Detailhandel Nederland. De Europese Commissie legt momenteel de laatste hand aan een Europees detailhandelsactieplan. Dit verschijnt naar verwachting volgende maand. Detailhandel Nederland dringt erop aan in dit actieplan in ieder geval de volgende punten op te nemen:

E-commerce
Geef een impuls aan grensoverschrijdende e-commerce. Momenteel doet slechts 10% van de EU-bevolking op jaarbasis via het internet een grensoverschrijdende aankoop. Om zowel consumenten als ook ‘e-tailers’ minder terughoudend te maken om grensoverschrijdende transacties te doen, is het noodzakelijk de verschillende regels tussen EU-landen inzake consumentenbescherming te elimineren. Met betrekking tot fiscale belemmeringen voor e-commerce is van wezenlijk belang dat volgens een recent aangenomen EU-maatregel in januari 2015 bij grensoverschrijdende verkopen via het internet aan een consument het BTW-tarief van het land van bestemming van toepassing zal zijn. Dit betekent dat aan de Luxemburgse sluiproute voor internetwinkels een einde komt.

Detailhandel Nederland pleit voor een gelijk Europees speelveld voor alle winkelkanalen: pure play e-commerce, multichannel (bricks & clicks) en winkels (bakstenen). Als bijvoorbeeld consumenten elektrische apparatuur via het internet bestellen en Europese wetgeving verplicht winkeliers om afgedankte elektrische apparatuur in te nemen, dan moet dit zo worden geregeld dat uiteindelijk niet alleen fysieke winkels functioneren als vuilnisbak. Dit omdat consumenten nu eenmaal niet makkelijk naar een postkantoor gaan om afgedankte apparatuur naar een internetwinkel te retourneren.

Verdeling van de interne markt door merkfabrikanten
Merkartikelenfabrikanten zouden bij de vraag of zij bestellingen van winkelbedrijven aannemen danwel afwijzen, geen onderscheid mogen maken tussen winkeliers op basis van hun vestigingsplaats, tenzij dit objectief gerechtvaardigd is. Om te voorkomen dat merkfabrikanten nog langer weigeren te leveren aan detailhandelaren die zich bezighouden met parallelimport, moet een ‘non-discriminatie’ clausule voor fabrikanten worden geïntroduceerd. Hierdoor zouden de inkoopprijzen voor Nederlandse winkeliers en de verkoopprijzen voor consumenten van merkartikelen flink omlaag kunnen.

Aanvullende nationale etiketteringseisen
Geef de Europese Commissie een mandaat om alle disproportionele aanvullende eisen te verbieden, die lidstaten bovenop EU-wetgeving aan producten en etiketten stellen. Dergelijke eisen maken het lastig om als Nederlandse winkel over de grens actief te worden, omdat niet met hetzelfde assortiment kan worden gewerkt.

Lichter regime detachering winkelmedewerkers
Maak het makkelijker voor medewerkers van Nederlandse winkeliers om tijdelijk in het buitenland te werken, bijvoorbeeld om een nieuwe winkel klaar te maken voor opening. Dit zou niet alleen in het voordeel van de winkelbedrijven zelf zijn, maar ook van consumenten. Zo’n lichter regime zou het gemakkelijker maken voor Nederlandse winkelbedrijven om in het buitenland vestigingen te openen, terwijl hierdoor tegelijkertijd de consument meer keuzemogelijkheden krijgt en als gevolg van de toenemende concurrentie scherpere prijzen.

Bron: Detailhandel Nederland

Deel dit bericht:


Comments

Nog geen reacties op Europese interne markt moet worden versterkt

Laat een reactie achter

DSZ Actueel stelt het zeer op prijs dat haar lezers laten weten hoe ze over bepaalde ontwikkelingen in de branche denken en die meningen en ervaringen ventileren. We willen daarbij echter wel vragen om daarbij de volledige naam (voornaam en achternaam) bekend te maken. Gebeurt dat niet, dan wordt de reactie niet geplaatst.

Reacties zijn niet meer mogelijk.

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten